Kjøpsvilkår
Disse kjøpsvilkårene gjelder for alt salg via sprell.no til forbrukere. Selger er Sprell Butikk AS, heretter kalt Sprell, Grini Næringspark 12, 1361 Østerås, med organisasjonsnummer: 914 595 010, telefon: 23 22 22 22, e-post: [email protected], og betegnes i det følgende som "vi" eller "oss".
Kjøperen er den som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og omtales i det følgende som "du", "deg" eller "oss". "du", "deg" "din" eller "ditt". Ved salg på sprell.no følger Sprell de ufravikelige reglene som følger av gjeldende lovgivning. Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet med en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.
1. Generelt
Sprell selger leker, møbler, barne- og babyprodukter til privatpersoner i Norge. For å handle på sprell.no må du være over 18 år. Hvis du er under 18 år, må du ha fått samtykke fra foresatte.
2. Bestillings- og kontraktsprosess
Bestilling av produkter gjøres via vår hjemmeside sprell.no. Du er selv ansvarlig for å kontrollere bestillingen før du bekrefter og betaler. En gjennomført bestilling er bindende og innebærer at du aksepterer disse kjøpsvilkårene og samtykker til at dine personopplysninger registreres i vårt kunderegister. Sprell.no er samtidig bundet av bestillingen din hvis den ikke avviker fra det vi tilbyr i nettbutikken eller i vår markedsføring. Du har imidlertid rett til å heve kjøpet i henhold til forbrukerkjøpsloven. Når sprell.no mottar bestillingen din, bekrefter vi bestillingen og sender automatisk en ordrebekreftelse til den e-postadressen du har oppgitt på bestillingssiden. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og kontroller at den stemmer overens med bestillingen din. Hvis det er noen feil, ber vi deg kontakte oss så fort som mulig. Vi forbeholder oss retten til å korrigere priser, lagerdifferanser, leveringstider, produktinformasjon osv. i ettertid. Hvis du ikke er fornøyd med vår korrigering, kan du selvfølgelig velge å kansellere bestillingen uten kostnad. Eventuelle avvik mellom bestillingen din og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra oss, som du kan akseptere eller avslå.
3. Produktinformasjon
På sprell.no og i butikkene våre bestreber vi oss naturligvis alltid på å gi kundene nøyaktige og korrekte opplysninger om produktene våre. Likevel kan det dessverre forekomme feil. Ta kontakt med oss dersom du finner en feil som du mener bør rettes. Vi tar imidlertid forbehold om eventuelle feil i bilde/tekst/trykkfeil og feilaktige priser som kan medføre at vi ikke kan levere i henhold til informasjonen i vår nettbutikk eller markedsføring.
Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere eller endre bestillingen din eller deler av den dersom produktet er utsolgt eller det foreligger en pris-/trykkfeil. Du vil få beskjed om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringene vi angir i forhold til din bestilling, eller å kansellere bestillingen.
4 Priser og tilbud
4.1 Priser
Alle priser er inklusive merverdiavgift. Totalkostnaden for kjøpet vises før betaling og inkluderer alle kostnader forbundet med kjøpet, for eksempel porto, frakt, emballasje, miljøavgifter osv.
4.2 Rabatter og tilbud
Rabatter og tilbud på sprell.no og i Sprells butikker kan ikke kombineres med hverandre, med mindre annet er opplyst.
Sprell.no tar forbehold om feil i forbindelse med kampanjer og salg. Vi kontakter berørte kunder ved eventuelle feil som har oppstått. Under større kampanjer og salgsperioder kan det forekomme at lagersaldoen ikke oppdateres raskt nok og at en vare blir utsolgt. I slike tilfeller har sprell.no rett til å kansellere bestillinger som mottas etter at varen er utsolgt.
5. Betaling
På sprell.no benytter vi betalingsplattform er Adyen. Sammen med Adyen tilbyr vi betaling med Visa, Mastercard, Vipps, Klarna og Google Pay.
Når du handler på sprell.no vil beløpet bli reservert på kontoen din frem til vi sender varene fra lageret vårt, først da blir kortet/faktura belastet.
Vi må ha en registrert betaling før vi kan behandle bestillingen din.
Adyen - Betaling og personvern
Når du handler hos oss, benytter vi Adyen som betalingsleverandør, både på sprell.no og i Sprellbutikkene. Adyen er en global betalingstjeneste som følger strenge sikkerhetsstandarder, inkludert PCI DSS-sertifisering, for å beskytte dine betalingsopplysninger. I forbindelse med betaling kan Adyen behandle informasjon som kortdetaljer, transaksjonsbeløp, og bankopplysninger for å gjennomføre og sikre transaksjoner, samt for å oppfylle lovpålagte krav som forebygging av svindel og hvitvasking. Adyen bruker tokenisering og andre teknologier for å anonymisere og beskytte dine data. Dine opplysninger behandles i henhold til Adyens personvernerklæring og oppbevares kun så lenge det er nødvendig for juridiske formål eller som påkrevd av lovgivning.
Betaling med Klarna
Kjøp først. Betal senere - Fakturakjøp via Klarna
Velg å betale innen 30 dager, i slutten av måneden eller om noen måneder. Betalingsperioden starter når bestillingen sendes. Det betyr at du kan ta deg tid til å prøve varen i ro og mak før du bestemmer deg. Fakturering med 30 dagers forfall er gratis via Klarna. Fakturaen sendes til deg i en separat e-post til den e-postadressen du har oppgitt i kassen på sprell.no. For spørsmål om fakturaer og eventuelle purringer henviser vi til Klarna, som er ansvarlig for dette. Les alle detaljer om fakturakjøp her. Se alle Klarnas vilkår og betingelser her.
Del opp betalingen via Klarna
Ved å dele opp betalingen kan du spre kostnadene dine i opptil 36 måneder. Du kan tilpasse betalingsplanen slik at den passer dine behov. Det kreves ingen registrering eller kredittvurdering.
Hvis du har ytterligere spørsmål eller bekymringer, er du velkommen til å ta direkte kontakt med Klarna https://www.klarna.com/no/kundeservice/
Klarnas håndtering av personopplysninger
Det er viktig for oss at du føler deg trygg når du betaler med Klarna eller bruker andre av Klarnas tjenester. Klarna og deres samarbeidspartnere behandler dine personopplysninger for å kunne tilby deg en enkel betalingsmetode og også for å forenkle betalingsprosessen ytterligere neste gang du bruker Klarnas tjenester. Klarna behandler personopplysninger for å sikre din identitet, administrere kundeforholdet, forhindre misbruk eller feil bruk av betalingstjenesten, utføre kundeanalyser, kredittvurdering, risikoanalyser, risikostyring, forretningsutvikling, for kommersielle og markedsføringsmessige formål for egen del og for spesielt utvalgte samarbeidspartnere og for å overholde gjeldende lovkrav generelt. Personopplysninger er all informasjon som direkte eller indirekte kan knyttes til deg. Se også Klarnas personvernerklæring.
6. Frakt
Hos Sprell kan du velge om du ønsker å få varene sendt hjem eller til nærmeste utleveringssted. Fraktkostnad for standard levering til utleveringssted er 59,- og du får fri frakt når du handler for 1200,- eller mer - forutsatt at varene sendes som med standardlevering med Bring til nærmeste utleveringssted.
Når varene har forlatt vårt lager, går leveringsansvaret over til Bring, som leverer din bestilling innen angitt tid. Sprell kan ikke gi noen leveringsgaranti for varer som ikke er på lager når du bestiller eller for varer som har forlatt vårt lager. Det betyr at den totale leveringstiden før varene er fremme hos deg kan bli lengre enn det som er angitt som normalt for den valgte fraktmetoden, dersom transportøren selv forårsaker en forsinkelse.
Når vi har sendt bestillingen din, vil du motta en leveringsbekreftelse med et pakkenummer eller en sporingslenke til e-postadressen din. Bruk pakkenummeret eller sporingslenken til å spore leveransen.
Fraktkostnadene for retur ved angrerett og åpent kjøp betales av kunden. Ved reklamasjon er Sprell ansvarlig for returfraktkostnaden når reklamasjonen er godkjent og etter avtale. Du som kunde er ansvarlig for at varer som byttes er utbrukt i original emballasje, uskadet og er pakket korrekt.
7. Levering og forsinkelser
sprell.no leverer til adresser i Norge (vi har også sprell.se som leverer til adresser i Sverige).
Levering av produktene skjer på den måten, til det stedet og på det tidspunktet som er angitt i ordrebekreftelsen. Sprell.no er ansvarlig for produktene frem til du overtar dem, dvs. når du har fått produktene i din besittelse, leveringsansvaret tas over av Bring når varene sendes fra vårt lager.
Er produktene du vil kjøpe bestillingsvarer, eller utsolgte i slik at leveringen av pakken din ikke blir sendt umiddelbart, vil vi informere deg så snart vi er klar over det, sammen med informasjon om når leveringen kan finne sted.
8. Uavhentede pakker
Hvis du ikke henter pakkene på postkontoret, vil pakken gå i retur til oss. For å dekke våre fraktkostnader, omkostninger og gebyrer til transportøren, vil du bli belastet et gebyr på 400 NOK inkl. mva.
9. Undersøkelse av produktene
Etter at du har mottatt produktene, må du så snart som mulig og innen rimelig tid kontrollere om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene har blitt skadet under transport eller om produktene på annen måte er mangelfulle. Dette gjelder selv om du har valgt en annen mottaker enn deg selv (bestiller/betaleren).
10. Transportskader
Hvis pakken din er skadet ved levering, må du straks melde fra om dette til utleveringsstedet eller transportøren/budfirmaet slik at de kan notere hendelsen. Ta deretter kontakt med vår kundeservice og legg ved bilder av skaden. Ved transportskader skal du ikke bruke produktet, og du må ta vare på produktets emballasje slik at hele pakken og produktet kan inspiseres i forbindelse med reklamasjonsbehandlingen.
11. Dine rettigheter ved feil og mangler (reklamasjon)
Hvis produktene har feil eller mangler, kontakter du kundeservice på [email protected] med ordrenummer og informasjon om feilen, samt bilde av produktet dersom det er en synlig mangel/feil, du kan under visse omstendigheter kreve at feilen utbedres, at det leveres et nytt tilsvarende produkt, prisavslag eller at kjøpet heves. Sprell kan alltid kreve at kjøpet heves i stedet for retting av feilen, ny levering og prisavslag.
12. Garanti
Produktgarantien dekker produksjonsfeil i materialer og/eller utførelse og andre feil som kan tilskrives produksjonsfeil. Garantien dekker ikke feil som skyldes normal slitasje, feil bruk eller manglende vedlikehold. Din faktura eller kvittering gjelder som garantibevis. Garantien på barnevogner gjelder kun for førstegangskjøperen og kan ikke overdras.
13. Bytte av varer og angrerett
Angrerettloven gir deg rett til å angre ditt kjøp. Angreretten gjelder for varer (ikke frakt og gebyrer)
Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen gir oss melding om dette (angrefrist). Slik melding skal gis på Angrerettskjema som er vedlagt leveransen. Om du ved en feil ikke har mottatt angrerettskjema kan du laste ned et slikt skjema her
Bruker du angreretten skal produkt(ene) leveres tilbake til oss innen rimelig tid. Eventuell returforsendelse må betales av deg. Du har ansvaret for at produktet er forsvarlig pakket for returtransport.
Om du angrer hele leveransen (dvs. returnerer alle produktene fra en bestilling), så refunderer vi hele beløpet, men fraktkostand for forsendelsen belastes deg. Om deler av en bestilling blir returnert refunderes prisen på produktene som dette gjelder. Refusjonen skal finne sted innen fjorten dager etter at vi mottar produktet i retur. Om bestillingen ble betalt med kort, Vipps eller Google Pay, vil refusjonen gjøres til kortet som ble brukt. I øvrige tilfeller blir refusjonen gjort til det kontonummer du oppgir på returskjemaet.
Har du valgt Klarna som betalingsløsning og ønsker å benytte angrefristen må du uansett betale faktura for så å få dette tilbakebetalt fra Sprell AS. Dersom du unnlater å betale faktura fra Klarna vil du bli belastet for eventuelle purre og inkassoomkostninger.” Har du betalt med kort/Vipps/Google Pay vil beløpet tilbakebetales til kontoen din.
14. Opphavsrett
Alt innhold og materiale på sprell.no (og sprell.se) tilhører Sprell Butikk AS og er beskyttet av norsk og internasjonal opphavsrett. Det betyr at varemerker, firmanavn, produktnavn, produktinformasjon inkludert produktbeskrivelser, bilder/grafikk, design/layout og annet innhold på Sprells nettsider ikke kan lastes ned, kopieres eller brukes på noen måte uten spesiell tillatelse fra Sprell Butikk AS.
15. Tvister
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av der du bor. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i ditt (kjøperens) verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.
Versjon 1 - Sprells kjøpsvilkår